Kylmälankahitsaus on erityisesti suunniteltu ohuiden levyjen liittämiseen, lisäksi se ehkäisee roiskeiden ja kuumahalkeamien syntyä.
Autoteollisuus lähestyi OTC:ta: ”haluamme liittää yhteen yhä ohuempia levyjä, mutta yhtä nopeasti kuin ennen tai mieluummin nopeammin. Roiskeita ei saisi syntyä yhtään enempää, mieluummin vähemmän.”
Aiemmin alan parasta edustivat twin-polttimet, mutta niiden tuottama lämpö oli liian suuri alle 2,0 mm levyillä. Ratkaisu ongelmaan oli lopulta yksinkertaisin mahdollinen: mitä jos toinen lanka ei olisikaan lainkaan virrallinen? Hitsaustapahtuman fysiikka meni tässä uusiksi, mutta lopputuloksesta saatiin sellainen, että siitä voi olla ylpeä.
OTC:n C-tandemin edistyneet ominaisuudet sopivat tietysti autojen lisäksi moniin muihinkin sovelluksiin, esimerkiksi huonekalujen metalliosiin tai maatalouslaitteisiin – kaikkiin tilanteisiin, joissa materiaali on ohutta, mutta sauman pitää olla katseen kestävä ja syntyä nopeasti.
Nopeasti ilman roiskeita
C-tandem-prosessissa tavallinen Welbee-sarjan hitsauskone on varustettu erityisellä apulangansyöttölaitteella ja erikoispäällä, josta koko ajan virrattomana pysyvää ”kylmää” apulankaa syötetään päälangan ylläpitämän kaaren muodostamaan sulaan. Apulanka jäähdyttää hitsiä, jolloin päälangassa palavaa kaarta voidaan pitää kuumakaarialueella, jossa sen lanka höyrystyy täysin ja siirtyy ilman roiskeita sulaan tai kupusaumaa muodostamatta.
Ei kuumahalkeamille
”Kylmällä” apulangalla on muitakin toivottavia ominaisuuksia. Erityisesti se ehkäisen kuumahalkeamien syntyä jäähdyttämällä saumaa sen keskiosasta, joka normaalista jäähtyy viimeisenä. Tämä vähentää hiilen kertymistä sauman keskiosaan ja tekee sen raerakenteesta vähemmän puumaisen, jolloin halkeaman on vaikeampi edetä siinä. Tasaisempi jäähtyminen myös vähentää saumassa esiintyviä jännityksiä jäähtymisen edetessä.